Problemhy - Lösningar - Underhåll

Jag har länge velat skriva ett inlägg om hyn. Dels för att jag själv kämpat med problemhy samt för att eventuellt kunna hjälpa någon annan som är i samma sits. Men jag har ingen stor blogg, och kommer inte nå ut till så många. Men så tänkte jag att någon kanske googlar på det någon dag, och skriver jag ett inlägg så kanske jag kan hjälpa 1 person åtminstone! Så nu kör vi.

- - - - - - - - - - -

För det första vill jag säga att hyn är ömtålig. Vi måste ta väl hand om den, för även om vårdslös hudvård inte ger ifrån sig synbara märken direkt så kommer den att med åren bli mer rynkig, mindre elastisk och torr/rodnande tidigare än om man tar hand om den väl. Nu kommer jag inrikta mig på problemhy för det är väl det jag har erfarenhet av, men det är fortfarande "gemensamma" riktlinjer för allas hy.

Hur rengör man problemhy?
Genom en mild rengöring som inte peelar något ska man rengöra sin hy. Man ska bara rengöra på kvällen för att få bort smuts och rester från avgaser m.m. som samlas efter en hel dag. På morgonen är inte hyn i ansiktet smutsig, då ska man bara återfukta.

Om man har peeling i sin dagliga rengöring så river man upp hyn lite varje dag. Det är inte skonsamt även om huden känns "polerad" varje dag, men det räcker alltså att använda en mild rengöring, jag rekommenderar ekologiskt.

Om man vill peela sin hy för att få bort döda hudceller så kan man ta olivolja och vaniljsocker/pulver och försiktigt massera ansiktet i runda cirklar. Detta ska man göra max 1 gång i månaden, det behövs inte oftare. Man ska ej trycka hårt när man peelar, oavsett vad man peelar med, utan låta kornen göra jobbet själva, hyn är för ömtålig för att man ska kunna ta i.

Hur återfuktar man problemhy?
Det är viktigt när man återfuktar sin hy, att man förstår varför man får problemhy. Den största anledningen är för att man är torr i hyn. När man är torr säger kroppen till om att man måste återfuktas. Det gör den genom att producera talg, som ger känslan av att vara fet och oljig i hyn. För att minska talgproduktionen kan vi alltså hjälpa huden genom att återfukta den innan den känner att den är torr!

När jag har rengjort min hy skvätter jag på lite vatten så att hyn är fuktig, sedan använder jag min ansiktsolja som gör att man binder in vattnet i hyn som en extra fukt-kick. Man kan även bara använda sin olja/kräm, men det ger lite extra fukt att göra så. Däremot är endast vatten uttorkande för hyn, precis som det är för kroppen och håret och naglar också. Men man kan binda in fukten genom att vara lite våt innan man smörjer in sig.

På morgonen gör jag likadant, jag tvättar alltså inte utan skvätter på lite vatten och smörjer in mig. Redo för dagen!

Och på dagen?
Enkla regler: kläm inte finnar, låt dom försvinna av sig själv. Peta inte i ansiktet, du är oljig om fingrarna och kan reta hyn. Göm inte ansiktet bakom varmt hår. Märker du att du får finnar av viss mat, kanske minska på det. Försök att inte sminka dig så mycket, jag vet att man kanske vill dölja orenheter men låter man sin hud andas så blir den friskare! Om du vill sminka dig, glöm inte att tvätta bort det innan du sover. Och det viktigaste: Det tar tid att se resultat. Jag såg resultat efter kanske 3 månader, nu har jag kört i ett halvår och jag är så stolt över min hy.

Små riktlinjer
- Huden absorberar produkter när man stryker dem på hyn. Tänk som ett nikotinplåster, kroppen tar upp nikotinet för att det stryks mot huden. Likadant med dina produkter: titta igenom ingredienserna. Innehåller krämen massa konserveringsmedel, vad tror du huden gör med slaggprodukter och döda hudceller? Lagrar dom! Det mesta i produkter från våra vanliga märken (garnier, loreal, apotekets, clearasil, proactive) innehåller mycket gifter och silikoner och mineraloljor eftersom de inte är ekologiska, och det är direkt farligt för hyn, i det långa loppet. 
- Tro inte på korta kurer. Ingenting fungerar på kort tid, bara något acnestick t ex. Tyvärr. :(
- Drick vatten, ät mat med ekologiska råvaror, olivolja, fisk m.m. som kan fukta din hy inifrån och ut.
- Torka inte ut finnarna, då produceras mer talg och du får bara fler. :(

Min hy då och nu
Jag brukade ha röda rodnader i ansiktet, väldigt torr om kinderna och fet på pannan, näsan och hakan. Fick inte så mycket stora finnar, istället mer och fler små plitor i hela pannan och mycket runt munnen, vilket jag inte uppskattat. Jag tyckte det var skitjobbigt, och bröt ofta ihop. Men jag visste alltid längst in, att det inte var prickarna som gjorde den jag var. Jag blev behandlad lika väl för att jag hade prickar som de dagar jag inte hade lika mycket. :)

Iaf så provade jag allt. Jag har provat alla krämer och rengöringar, jag har aldrig haft så mycket att jag behövt gå till hudläkare och ätit nå piller, för så illa däran har det inte varit. Men jag har provat apotekets egna till att ha beställt proactive, och inte har det blivit bättre. Tills jag fann Stina och hennes produkter. 
Stina gör sina egna produkter, blandas för hand och är helt ekologiska utan konserveringsmedel eller konstgjorda ämnen. Det är rena kallpressade oljor som valts ut för att passa min hy för att göra väl på en långsiktig behandling.

Det som har hänt är:
- Min hy är utan plitor/finnar. Jag får någon enstaka ibland under hakan eller vid ögonbrynen när ridhjälmen varit där och svettats lite. 
- Jag har inga röda partier, samma färgton på hela ansiktet! :)
- Jag är len, mjuk och gosig om kinderna jämt, min hy är elastisk och både jag och min sambo älskar hur den känns.
- Det är lättare än någonsin att använda rengöringen, har alltid varit så krångligt innan.
- Jag känner mig så vacker.

De produkter jag använder kommer från magiska Stina alltså, hennes hemsida hittar ni här: ETY Skincare.


Här hade jag mycket rodnad samt fet hy.



Medans jag nu (kassa bilder) har en jämnare hudton och inte är oljig längre. 



Hoppas någon orkade läsa. Tog en timme att skriva! Hihi. Kom ihåg att man är lika vacker på utsidan som man känner sig på insidan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0